Descartes Jos haluat tehdä jotakin, keksit keinoja. Jos et halua tehdä mitään, keksit tekosyitä. Alain Chiaroni

Kuinka olen voinut kotoutua?

  • Kuinka olen voinut kotoutua?

 

Vuonna 1968 kävin ensimmäisen kerran opiskelijapoikana lomailemassa Suomessa ja sen jälkeen joka kesä. Vuonna 1974 tulin Suomeen yliopistotutkinto taskussa ja menin naimisiin vuonna 1975. Avioliitto on nyt kestänyt 37 vuotta. Olin opetellut suomenkielen sen verran hyvin, että suoritin suomenkielellä täydentävän tutkinnon Joensuun korkeakoulussa (nyt Itä-Suomen yliopisto).

Silloinen ulkomaalaistoimiston johtaja Eila Kännö myönsi oleskeluluvat ja vuonna 1978 sain Presidentti Kekkosen allekirjoittaman kansalaisuuspaperin. Samana vuonna vain 7 muuta ulkomaalaista saivat Suomen kansalaisuuden. Suomenkielen kursseja ei ollut, kotouttamistoimenpiteitä eikä -koneistoja ollut. Sen voivat vahvistaa myös Roman Schatz ja Neil Hardwick + ne harvat ulkomaalaiset, jotka muuttivat Suomeen siihen aikaan ja ovat täällä edelleen.. Kansalaisuuden ehtona oli nuhteeton tausta, hyvä koulutus, työpaikka Suomessa, suomenkielen taito, siteitä Suomeen, hyvä integrointi suomalaiseen yhteiskuntaan, kaksi vaikutusvaltaista suosittelijaa jne...

Siksi olen kovasti ihmetellyt sitä, että nyt ei karkoteta edes vakavia rikoksia tehneitä ulkomaalaisia. Suomen kansalaisuus on jopa myönnetty joillekin afrikkalaistaustaisille ihmisille, jotka KRP on vanginnut terrorismiepäilyjen vuoksi.

Tietyt poliittiset piirit ovat sitä mieltä, että suomalaisen yhteiskunnan pitää sopeutua täysin erilaisista kulttuureista tulleiden ihmisten vaatimuksiin.

Onko Suomesta terve järki kadonnut?

Kuulin eri lähteistä, että päiväkotien henkilöstö on ihmeissään. Miksi? Sen takia, että monet somali-isät vaativat, että heidän poikansa eivät saa olla tyttöjen lähellä, koska tytöt ovat heidän kulttuurissaan saastaisia. Olemmeko sitten sitä mieltä, että pitää luopua länsimaisista arvoista ja omaksua afrikkalaisia ja islamilaisia arvoja?

Itse en aikanani esittänyt mitään sellaisia vaatimuksia, joiden mukaan suomalaisen yhteiskunnan olisi pitänyt noudattaa ranskalaisen kulttuurin tapoja. Olisiko pitänyt pahastua työpaikan ruokalassa sen takia, ettei ollut punaviiniä tarjolla? Ei tietenkään. Jopa tyhmimpien monikulttuuristien pitää tajuta, että maahantulijoiden pitää sopeutua suomalaiseen kulttuuriin eikä päinvastoin.

Kuinka olen voinut pärjätä kymmeniä vuosia tässä maassa ilman…

...monikulttuurisuusasiantuntijaa, maahanmuuttokoordinaattoria, tulkkipalvelukoordinaattoria, asioimistulkkia, kulttuuriluotsia, erityisryhmän linjavastaavaa, päivähoidon maahanmuuttajakoordinaattoria, sopeuttamistyöntekijää, kotoutussihteeriä, monikulttuurisen varhaiskasvatuksen suunnittelijaa, monikulttuurisen opetuksen suunnittelijaa, kotoutusprojektin toiminnanjohtajaa, monikulttuurisuusaktivistia, aktivistimaahanmuuttajakouluttajaa, monikulttuurisuusohjaajaa, kaupungin maahanmuuttoasioiden johtajaa, monikulttuurisuuskoulutusmateriaalivastaavaa, monikultuurisuusasioiden päällikköä, sosiokulttuurista tasapainottajaa, vähemmistöoikeuksien valvojaa, maahanmuuttajien asunto-oloja pohtivaa virkamiestä, maahanmuuttajapalveluiden päällikköä, avustusanomusten esitäyttäjää, maahanmuuttoneuvoston puheenjohtajaa, monikulttuurisuuskonsulttia, maahanmuuttajien rekrytoinnin helpottamista pohtivaa työryhmää, maahanmuuttoyksikön terveydenhuollon konsulttia, maahanmuuttoyksikön psykologia, maahanmuuttoyksikön sosiaalityöntekijää, maahanmuuttoyksikön sosiaaliohjaajaa, maahanmuuttoyksikön etuuskäsittelijää, maahanmuuttajalasten varhaiskasvattajaa, sisäministeriön maahanmuutto-osaston ylitarkastajaa, siirtolaisinstituutin johtajaa, vastaanottokeskuksen apulaisjohtajaa, naapuruus-sovittelijaa, kotouttamisohjaajaa, kunniaan liittyvien konfliktien asiantuntijaa, maahanmuuttoasioiden johtajaa, sisäasianministeriön maahanmuutto-osaston oikeusyksikön yhdenvertaisuus-vastuualueen johtajaa, maahanmuuttaja- ja kotouttamisasioiden neuvottelukuntaa, maahanmuuttotyön päällikköä, maahanmuutto- ja kotouttamisasioiden yhteistyöryhmää, maahanmuuttopolitiikkastrategiaa, monikulttuurisen maahanmuuttajatyön päällikköä, maahanmuuttajien henkisestä sopeutumisesta vastaavaa asiantuntijaa, sopeutumiskonsulttia, maahanmuuttajajärjestöjen toimintaedellytyksiä voimaannuttavan projektinjohtajaa, maahanmuuttajajärjestöjen mielenterveysosaamista pohtivaa projektisuunnittelijaa, maahanmuuttajien työllistämisyhdistyksen asianajajaa, monikulttuuripedagogia, maahanmuuttajien neuvontapisteen ohjaajaa, monikulttuurisen tietopalvelukeskuksen asiantuntijaa, maahanmuuttajien kansalaistoiminnan kehittämisestä vastaavaa virkamiestä, väkivaltarikoksiin syyllistyneiden maahanmuuttajanuorten valvojaa, maahanmuuttovastaavaa, monikulttuurisuuden johtavaa asiantuntijaa, maahanmuuton erikoistutkijaa, ihmisoikeustyönjohtajaa, Sisäministeriön maahanmuuttojohtajaa, monikulttuurisuustaitojen kehittäjää, monikulttuurisuuskampanjasuunnittelijaa, ulkomaalaisasioiden valmistelijaa, monikulttuurisuustyön suunnittelijaa, maahanmuuttajien kansalaistoiminnan kehittäminen projektin johtokuntaa, ulkomaalaisoikeuden asiantuntijaa, maahanmuuttopolitiikan tutkijaa, maahanmuuttoviraston tutkijaa, kansainvälisen siirtolaisjärjestön projektikoordinaattoria, syrjintälautakunnan johtajaa, Sisäministeriön maahanmuutto-osaston päällikköä, Sisäasiainministeriön kotouttamisyksikön johtajaa, maahanmuuttajien asumisneuvojaa, maahanmuuttajien henkilökohtaista palveluohjaajaa, maahanmuuttajien tukijärjestön johtajaa, ulkomaalaisille maksettavan toimeentulotuen käsittelyä koskevien menettelytapojen selkeyttäminen -työryhmää, maahanmuuttajapoikatyön johtajaa, maahanmuuttajien yhteispalvelutoimiston johtajaa, maahanmuuttajataustaista kokemusasiantuntijaa, etnisten suhteiden neuvottelukuntaa, työelämävalmiuksien kartoittajaa maahanmuuttajille, syrjintää epäilevien neuvontapisteen johtajaa, syrjinnänvastaisesta toiminnasta vastaavaa viranomaista, syrjintäilmiöiden analysoijaa, maahanmuuttajien koulutuksen kehittäjää.. jne…

Tässä oli vain osa. Voisiko joku sanoa, mitä kaikki maksaa?

Aina vedotaan siihen, että aikanaan Fazer, Finlayson, Hackman, Gutzeit, Paulig, Schauman ja lukuisat muut tulivat kehittämään Suomea. Tietääkseni he eivät ole tarvinneet tällaista mammuttimaista koneistoa. Ja tiedoksi... yksikään heistä ei ole tullut Lähi-Idästä tai Afrikasta.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

72Suosittele

72 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (72 kommenttia)

Reijo Tossavainen

Täyttä asiaa ja hyvällä suomen kielellä.

j.olavi heikkinen

"Tässä oli vain osa. Voisiko joku sanoa, mitä kaikki maksaa?"

- varmaan maksaa aika paljon, mutta niin maksaa myöskin päihdehuolto :

http://www.stm.fi/sosiaali_ja_terveyspalvelut/sosi...

Susanna Kinnunen

j olavilta nätti argumentaatiovirhe.

Onko maahanmuuttajien saapuminen rikkaus vai päihdeongelma? Kumpaa sen pitäisi olla? Mitä asialle voisi tehdä - paitsi avata lompakkoa ja maksaa näiden monikulttuurisuuspäihdeongelmamateriaalivastaavien palkka - verovaroista.

j.olavi heikkinen

ei lainkaan argumentaatiovirhe.

maahanmuuttovastaanottoon, -koulutukseen yms. tukitoimiin tarvitaan toki rahaa, resursseja ja erilaisia (osin päällekkäisiä) vakansseja.

mutta ei läheskään samassa mittakaavassa mitä päihdetyöhön. vai alanko varmemmaksi vakuudeksi luettelemaan kaikki päihdeasiakkaiden tuetun asumisen suunnittelukoordinaattorit, päivystävät päihdepsykiatrit, päihdetyöhön erikoistuneet sairaanhoitajat, jne, asiaanliittyvät ammattinimikkeet sekä yksityiskohtaisesti erittelemään päälle päätteeksi ennaltaehkäisevään päihdetyöhön, rikosselvitykseen, päihdeongelmaisten kuntoutukseen, omatoimiseen asumiseen ym. verovaroin kustannettavat euromäärät?

alain chiaroni tuskin on sotaa paossa suomessa, hän on omatoimisesti hakeutunut suomeen, kuten yleensäkin suomeen muutetaan työn tai opiskelujen perässä. humanitaarisista syistä maahanmuuttavilla on aina pakottava syy hakeutua maahamme, ja yleensä traumatisoituneina, joten ymmärrettävästi heidän valmiutensa omaksua vieras kulttuuri ja "maan tavat" eivät ilman tukea onnistu edes kohtuullisesti.

argumentaatiovirheistä puheenollen eräs sellainen on tapa niputtaa maahanmuuttajat hypoteettisen yhtenäiseksi heterogeeniseksi joukoksi, jotka ovat kaikki keskimääräisiä punaviiniä lipittäviä alaineja tai vastaavasti eri tarkoituksessa luku- ja kirjoitustaidottomia sosiaalipummeja.

turvapaikanhakijoiden vastaanottokustannuksiin on valtion budjetissa varattu 80 miljoonaa euroa, päihdeongelmien välittömät kustannukset lienevät siinä 3 miljardia euroa.

Alain Chiaroni Vastaus kommenttiin #68

"humanitaarisista syistä maahanmuuttavilla on aina pakottava syy hakeutua maahamme, ja yleensä traumatisoituneina, joten ymmärrettävästi heidän valmiutensa omaksua vieras kulttuuri ja "maan tavat" eivät ilman tukea onnistu edes kohtuullisesti."

Valitan, logiikka pettää täysin. Sinun olisi pitänyt kirjoittaa "humanitaarisista syistä maahanmuuttavilla on aina pakottava syy päästä turvaan", mikä yleensä tarkoittaa naapurimaihin tai sellaisiin maihin, joissa on vastaavanlainen kulttuuri ja sama uskonto, koska se helpottaa sopeutumista.
Jos pitää matkustaa 6000 kilometria ja maksaa kymppitonni ihmissalakuljettajille, koska sen jälkeen voi olla elätettävänä koko elämänsä ajan, motiivit eivät ole silloin humanitaarisia.

Oletko varma, että kaikki Afrikasta ja muslimimaista tulleet ihmiset haluavat todella omaksua maan kulttuurin ja tavat?
Jotkut somalinuorukaiset ovat uhkailleet suomalaisia naisia, jotka uskalsivat katsoa heitä, koska HEIDÄN KULTTUURISSAAN naisten pitää katsoa maahan silloin kun mies tulee vastaan. Ja löytyy myös esimerkkejä somalinuorukaisista, jotka paheksuvat sitä, että suomalaiset naiset käyvät työssä (!?), koska heidän mielestä naisen tehtävä on synnyttää lapsia ja huolehtia kodista ja lapsista.
Eikö se ole sinusta hälyttävä?
Oletko varma, että voidaan vaikuttaa heidän kulttuurisiin ja uskonnollisiin asenteisiin? Miten se olisi mahdollista, kun kerran sanotaan, että kaikkien pitää säilyttää oma kulttuuri ja että suomalaisten pitää sopeutua maahantulijoihin?

j.olavi heikkinen Vastaus kommenttiin #74

en ole varma mistään, ja tietenkin on koko ajan ollut kaikkien tiedossa ne kulttuurialueet, joissa vallitsee vankka patriarkaalisuus ja mikä ilmenee suomessa sitten ylisuurena osuutena seksirikollisuudessa. tätäkin ongelma-aluetta varten sisäasiainministeri ja rikoksentorjuntayksillö ovat alkaneet koostaa jonkinlaista ohjelmaa.

siltikin väittäisin pakolaisstatukseen oikeutettujen maahanmuuttajien olevan pääsääntöisesti "aitoja" pakolaisia, kiintiöpakolaiset kerätään leireiltä ja turvapaikan omatoimiset hakijat "liftaavat" euroopan läpi suomeen. niiden "turvapaikkashoppaajien" osuus on pieni.

ihmiskauppa ja siten myös ihmisten salakuljetus maahan turvapaikkamenettelyä väärinkäyttämään lienevät ankarasti sanktioituja rikoksia nykyiselläänkin koko eu:n alueella, joten tuollainen maahantunkeutumismatkustelu ilman matkustusasiakirjoja ei kovinkaan yleistä liene. tosin tähän kohtaan olisi hyvä nähdä konkreettisia tilastoja ihmisten salakuljetuksista.

tottakai schengen-alueen sulkeminen ja rajatarkastusten palauttaminen sisärajoille hillitsevät tuota maasta toiseen tapahtuvaa siirtolaisuutta tehokkaasti, periaatteessa itsellenikin sellainen käytäntö käy.

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari Vastaus kommenttiin #80

""niiden "turvapaikkashoppaajien" osuus on pieni.""

??

"Vuonna 2010 Suomeen jätettiin 4018 turvapaikkahakemusta.

Turvapaikkapäätöksiä tehtiin 5837. Myönteisiä päätöksiä tehtiin 1784, kielteisiä 3428."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Turvapaikanhakija

Kiintiöpakolaisiakin ottaa vain muutama maa maailmassa.

Käyttäjän VesaMarttiTapaniSoikkeli kuva
Vesa Soikkeli Vastaus kommenttiin #80

Kirjoittaja mainitsee, ett'ei hän vaatinut ranskalaisena erityiskohtelua suomalaisten seassa.

Se taisi olla jutun pointti.

Paapominen on alentavaa, pahinta rasismia.

Martti Kovala Vastaus kommenttiin #80

Välimeren yli virtaa laivalasteittain "pakolaisia" ilman mitään asiakirjoja.
Etelä-Eurooppa on kovaan ääneen vaatimassa Suomeltakin taakanjakoa.
Ainoa toimiva ratkaisu olisi hinata laivanhylky takaisin Saharan rantaan.

Sampo Sepäänen Vastaus kommenttiin #68

Eli siis pienillä pisaroilla ei ole väliä, kun niitä verrataan valtamereen? Anteeksi, mutta se valtameri syntyy juuri niistä pienistä pisaroista.

Satasen tikkarikin on aika halpa, kun sitä vertaa 30000 euron arvoiseen autoon, mutta oikeasti se ei ole halpa - se on sikakallis.

Erityisesti virkamiehet eivät aina käsitä näitä asioita vaan heiltä puuttuu suhteellisuudentaju. Esimerkiksi Apotti-hankkeen kanssa joku meni vertaamaan tietojärjestelmän kuluja koko terveydenhuollon kuluihin ja arveli, että 1,8-miljardia euroa oli pikkuraha.

Vain täysi sekopää hullu ajattelee noin. Pitäisi läpäistä edes jonkinlainen matemaattinen tasokoe päästäkseen vaikuttamaan sellaisiin asioihin, joissa käsitellään yli tonnia isompia rahasummia.

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari

"Onko Suomesta terve järki kadonnut?"

Kyllä.

Olen ihmetellyt mistä tämä hulluus kumpuaa ja viimeisin johtopäätös on se, että enemmistöt on paha asia, ja ne pitää tasa-arvon nimissä poistaa. Siispä kaikki nykyiset enemmistöt tulevat olemaan ei-enemmistöjä omassa maassaan jo tällä vuosisadalla ainakin Euroopassa.

Turha vastustaa muutosta, sillä olemmehan kuulleet että se on väistämätön. Äänestää voi jos luulee sen auttavan.

Hieman sivuten, Ranska & tasa-arvo: http://www.talouselama.fi/uutiset/hollande+aikoo+k...

Touko Apajalahti

Helppo tapa katsoa, mihin valtion rahat menevät: http://talousarvio.juuso.org/

Käyttäjän kolhi kuva
Jaakko Kölhi

Maahanmuutto on mitä luonnollisin ilmiö, ollut olemassa läpi ihmiskunnan historian.

Mitä Suomessa on tapahtunut on se, että Neuvostoliitto hajosi, liityttiin EU:hun ja tultiin muutaman muunkin tapahtuman kautta osaksi isoa maailmaa.

Täten ilmiö nimeltä maahanmuutto, joka oli aikaisemmin vain sivunnut Suomea, saapui voimakkaammin myös tänne. Eipä siinä sen kummempaa.

Suomalaisiahan on muihin maihin lähtenyt aina, myös kylmän sodan aikana.

Asta Tuominen

Suomalaiset ovat sopeutuneet sinne, mihin ovat muuttaneetkin, kuten Alain Chiaroni Suomeen. Nykyinen "taikaseinäpolitiikka" suorastaan estää kotoutumisen, koska kotoutumiselle ei ole mitään tarvetta. Pikemminkin päinvastoin: onnistunut kotoutuminen tarkoittaa, että pitää ottaa vastuu omasta elämästä. Eihän se käy kultamunille, joita pitää hyysätä vimpampäälle maailman tappiin saakka.

Päättäjät vaihtoon, niin kunnissa kuin eduskunnassa.

Käyttäjän kolhi kuva
Jaakko Kölhi

Jos vika on järjestelmässä, kritisoi järjestelmää äläkä sen hyväksikäyttäjiä, joita löytyy meiltä kyllä reilusti myös omasta takaa.

Vastuuta omasta elämästä ei tarvitse Suomessa ottaa samalla tavalla kuin Amerikassa ja jotta pitäisi, vaadittaisiin aikamoinen täyskäännös sosiaalipolitiikassa.

Alain Chiaroni

"Suomalaisiahan on muihin maihin lähtenyt aina, myös kylmän sodan aikana."

Ja kun he ovat lähteneet muihin maihin asuminen, terveydenhuolto ja koulutus ovat olleet ilmaisia? Ovatko saaneet elinikäiset tuet, päivärahat, harkinnanvaraiset tuet, uudet huonekalut ja kodinkoneet jne...?
Kokeile onnistuuko se USA:ssa, Kanadassa tai Australiassa.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Australiaankaan ei saavuta noin vain paatilla satamaan tai lentokoneella lentokentälle. Viisumin saantiin on omat pienet kuvionsa.

Käyttäjän kolhi kuva
Jaakko Kölhi

Sinne mihin meikäläisiä lähti eniten, eli Ruotsiin, niin kyllä.

Jos Suomen sosiaaliturva on liian antelias, se on meidän suomalaisten vika, jotka olemme tämän järjestelmän pystyttäneet, eikä maahanmuuttajien.

Sinänsä olen samaa mieltä, että tietyissä tapauksissa pohjoismainen hyvinvointivaltio sopii huonosti yhteen maahanmuuton kanssa.

Pitää myös muistaa, että noista samoista tuista nauttivat mielellään myös kanta-asukkaat.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari Vastaus kommenttiin #22

"Jos Suomen sosiaaliturva on liian antelias, se on meidän suomalaisten vika, jotka olemme tämän järjestelmän pystyttäneet..."
Tästähän maahanmuuttopolitiikkamme kritiikissä on kyse - ei rasismista. Sitä paitsi lauseesi pitäisi alkaa sanalla "kun", ei "jos";-)

Käyttäjän kolhi kuva
Jaakko Kölhi Vastaus kommenttiin #43

No sanotaan sitten "kun" :)

Toki järjestelmän kritiikki on perusteltua. Liian usein siihen päädytään sitä kautta, että haukutaan matkalla somalit ja muut ryhmän maanrakoon.

Käyttäjän kolhi kuva
Jaakko Kölhi Vastaus kommenttiin #73

Jatkaakseni en kyllä täysin ymmärrä, miksi sosiaaliturvajärjestelmän kritiikki kulkee nimellä maahanmuuttokritiikki. Sosiaaliturvahan koskee lähes kaikkia Suomessa asuvia, itse asiassa ainoat poikkeukset tekevät tietyt maahanmuuttajat, jotka eivät ole sen piirissä.

Janne Pohjala Vastaus kommenttiin #75

Ei tämän niin monimutkaista pitäisi olla. Suomalaiset ovat kovalla työllä nostaneet tämän maan vuoden 1945 romahdustilasta ja olemattomasta sosiaaliturvasta hyvinvointivaltioksi. Meitä verotetaan nyt maailman kolmanneksi eniten, jotta hyvinvointipalvelut on voitu tarjota edes omalle väestölle.

Nyt EU vaatii vaaditaan tarjoamaan kaikki nämä palvelut kaikille EU -kansalaisille jotka vaivautuvat tänne tulemaan ilmoittamaan että haluavat asua täällä. Täysin riippumatta ovatko he koskaan maksaneet senttiäkään veroja maahamme.

Monta vuotta on jo tuotu tänne lisää työttömiä, omien työttömien jatkoksi, kun joku himmeäkupuinen Vartiainen joko ihan aidosti uskoo moiseen väittämään, että mitä suurempi työttömyys sitä enemmän työpaikkoja. Tai sitten Vartiainen ei ole muuta kuin EK:n ostama agentti, jonka tavoite on saada aikaan niin paha työttömyys että Suomalaisten palkat saadaan poljettua alas.

Mutta sitten meillä ei ainakaan ole varaa enää maksaa veroja, alijäämä kasvaa ja meidän pitäisi ottaa vielä lisää velkaa että voidaan tuoda maahan lisää työttömiä.

Kukaan ei varmistikaan napise yhtään vaikka tulisi venuslaisia maahan, tekevät työnsä, maksavat veronsa ja saavat palvelunsa. Ongelma on siinä että näin ei ole. Meille tuodaan niitä ketkä eivät auta tätä yhteiskuntaa vaan rasittavat sitä. EU pakottaa meidät olemaan koko Euroopan sosiaalitoimisto ja siellähän halutan työtön olla missä on korkeimmat työttömyyskorvaukset kuten Suomessa.

Tämä tuhoaa sen hyvinvointivaltion, jonka olemme 60 vuodessa rakentaneet, koska meillä ei ole rahaa, eikä meidän BKT riitä tarjoamaan vastikkeetta kaikille sitä hyvinvoinnin tasoa jonka me olemme itsellemme saavuttaneet kovalla työllä ja veroilla.

Rajoittamaton maahantulo ja työttömyyskorvausten maksuvelvoite kenelle tahansa EU:ssa palauttaa Suomen elintason ja hyvinvoinnin Viron ja Bulgarian välimaastoon.

Vaihtoehot ovat Sveitsin suunta, ero EU:sta (Norja) tai olla pienenä maana EU -häviäjä joka siirtyy tasauksessa muiden itäblokin maiden joukkoon elintasossa ja sosiaalipalveluissa.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari Vastaus kommenttiin #73

Vastaan vain omasta puolestani, että moitittavuutta on maamme poliitikkojen ja viranomaisten toiminnassa.
Pohjolassa taas asiat sovittu valtioiden, työnantajien ym. ja yksilöiden kesken, koska po. maiden arvot ja kulttuurit ovat pitkään olleet toinen toistensa hyväksyttävissä ja vapaaehtoisuuteen perustuvia.
Tämä asiantila ei kuulu muille kuin po. sopijapuolille.

Martti Kovala Vastaus kommenttiin #22

Mielestäsi siis kaikki kolmannen maailman köyhät pitää siirtää suomalaisen fattan niskoille? Todella fiksua!

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Alain Chiaroni: "Kansalaisuuden ehtona oli nuhteeton tausta, hyvä koulutus, työpaikka Suomessa, suomenkielen taito, siteitä Suomeen, hyvä integrointi suomalaiseen yhteiskuntaan, kaksi vaikutusvaltaista suosittelijaa jne..."

Nyt on kyllä tapahtunut paha virhe.
Sinun olisi tietenkin pitänyt heti perustaa Suomeen "Suomen mamu-ranskalaisyhdistys", anoa sille rahaa palkata kaikki nuo mainitsemasi koordinaattorit, projektityöntekijät ja tulkit. Tottahan toki Suomen olisi pitänyt lennättää tänne kaikki perheeseesi kuuluvat 103 henkilöä ja antaa heille edullinen asunto Helsingistä ja 713€ plus vuokratuet lapsi- ym. lisineen päälle sekä ilmaston mukainen vaatetus muotiliikkeestä ja pullo punaviiniä päivittäin.

Sen jälkeen sinun olisi pitänyt valittaa huonoa kohtelua ja vaatia tukea vaikkapa kunnon pariisilaisbordellien perustamiseen, yksinoikeus ranskalaisiin perunoihin ja lopulta syyttää Suomea syrjinnästä, kun tänne ostettiin Migejä eikä Mirageja.
Media France-hankkeen vaatimat perustamiskulut, päätoimittajan palkka ja omat nettisivustot pitäisi toki Suomen kustantaa. Ja oma lehti.

Ranskan katolisen kirkon yksi piispanistuin pitäisi sijaita Suomessa ja palkan tulla opetusministeriöltä.

Olisit voinut sentään ryöstää pari edes mummua ja syyttää tuomiosta rasistista oikeuslaitostamme.

Olikohan Kännön ja Kekkosen aikana Suomessa joku fascistinen hallinto, kun Sinulta "nuhteetonta elämää " edellytettiin?

Alain Chiaroni

"Olisit voinut sentään ryöstää pari edes mummua ja syyttää tuomiosta rasistista oikeuslaitostamme.
Olikohan Kännön ja Kekkosen aikana Suomessa joku fascistinen hallinto, kun Sinulta "nuhteetonta elämää " edellytettiin?

LOL!!
Huumori on mahtava ase! ;-))

Tuula Saskia

Seppo S, minun on suorastaan pakko ihailla älykästä ja verbaalista sanankäyttöäsi.

Käyttäjän LeoLppnen kuva
Leo Löppönen

Seppo Saari.
Jos lausuisit nuo samat asiat ilman huumoria, niin pian olisit syytettynä rasismista raastuvassa!? Huumorin avulla tämä esittämäsi totuus kenties otetaan vastaankin ja jää mieleen! Ansiokas avaus, mistä kulmasta tätä maahanmuuttoa tulisi tarkastella, samoin kuin Alain Chiaroninkin perspektii- vistä! Eikös muuten Isossa Kirjassakin joku Opettaja ammoin yrittänyt istuttaa joittenkin ymmärtämättömien junttien päähän totuuksia vertauksilla?
Vai sekoitinkohan tässä nyt lukkarin koulun ja Jeesuksen opetukset....

Martti Kovala

Olihan Jussi H-A vieläpä korkeimmassa oikeudessa, kun uskalsi veistellä Kalevan pääkirjoitukselle. Hän tuli samalla tallanneeksi DemLa-juristien aroille varpaille.

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

A.C.>Kuinka olen voinut pärjätä kymmeniä vuosia tässä maassa ilman…

monikulttuurisuusasiantuntijaa, maahanmuuttokoordinaattoria, tulkkipalvelukoordinaattoria, asioimistulkkia, kulttuuriluotsia, erityisryhmän linjavastaavaa, päivähoidon maahanmuuttajakoordinaattoria, sopeuttamistyöntekijää, kotoutussihteeriä, monikulttuurisen varhaiskasvatuksen suunnittelijaa, monikulttuurisen opetuksen suunnittelijaa, kotoutusprojektin toiminnanjohtajaa, monikulttuurisuusaktivistia, aktivistimaahanmuuttajakouluttajaa, monikulttuurisuusohjaajaa, monikulttuurisuuskoulutusmateriaalivastaavaa, sosiokulttuurista tasapainottajaa, vähemmistöoikeuksien valvojaa, maahanmuuttajien asunto-oloja pohtiva virkamiestä, maahanmuuttajapalveluiden päällikköä, maahanmuuttoneuvoston puheenjohtajaa, monikulttuurisuuskonsulttia, maahanmuuttajien rekrytoinnin helpottamista pohtiva työryhmää, maahanmuuttoyksikön terveydenhuollon konsulttia, maahanmuuttoyksikön psykologia, maahanmuuttoyksikön sosiaalityöntekijää, maahanmuuttoyksikön sosiaaliohjaajaa, maahanmuuttoyksikön etuuskäsittelijää, maahanmuuttajalasten varhaiskasvattajaa, sisäministeriön maahanmuutto-osaston ylitarkastajaa, siirtolaisinstituutin johtajaa, vastaanottokeskuksen apulaisjohtajaa, naapuruus-sovittelijaa, kotouttamisohjaajaa, kunniaan liittyvien konfliktien asiantuntijaa, maahanmuuttoasioiden johtajaa, sisäasianministeriön maahanmuutto-osaston oikeusyksikön yhdenvertaisuus-vastuualueen johtajaa, maahanmuuttaja- ja kotouttamisasioiden neuvottelukuntaa, maahanmuuttotyön päällikköä, maahanmuutto- ja kotouttamisasioiden yhteistyöryhmää, maahanmuuttopolitiikkastrategia, monikulttuurisen maahanmuuttajatyön päällikköä, maahanmuuttajien henkisestä sopeutumisesta vastaava asiantuntijaa, sopeutumiskonsulttia, maahanmuuttajajärjestöjen toimintaedellytyksiä voimaannuttavan projektinjohtajaa, maahanmuuttajajärjestöjen mielenterveysosaamista pohtiva projektisuunnittelijaa, maahanmuuttajien työllistämisyhdistyksen asianajajaa, maahanmuuttajien neuvontapisteen ohjaajaa, monikulttuurisen tietopalvelukeskuksen asiantuntijaa, maahanmuuttajien kansalaistoiminnan kehittämisestä vastaavaa virkamiestä, väkivaltarikoksiin syyllistyneiden maahanmuuttajanuorten valvojaa, maahanmuuttovastaava, monikulttuurisuuden johtavaa asiantuntijaa, maahanmuuton erikoistutkijaa, ihmisoikeustyönjohtajaa, Sisäministeriön maahanmuuttojohtajaa, monikulttuurisuustaitojen kehittäjää, monikulttuurisuuskampanjasuunnittelijaa, ulkomaalaisasioiden valmistelijaa, monikulttuurisuustyön suunnittelija, maahanmuuttajien kansalaistoiminnan kehittäminen projektin johtokuntaa, ulkomaalaisoikeuden asiantuntija, maahanmuuttopolitiikan tutkijaa, maahanmuuttoviraston tutkijaa, kansainvälisen siirtolaisjärjestön projektikoordinaattoria, syrjintälautakunnan johtajaa, Sisäministeriön maahanmuutto-osaston päällikköä, Sisäasiainministeriön kotouttamisyksikön johtajaa, maahanmuuttajien asumisneuvojaa, maahanmuuttajien henkilökohtaista palveluohjaajaa, maahanmuuttajien tukijärjestön johtajaa, ulkomaalaisille maksettavan toimeentulotuen käsittelyä koskevien menettelytapojen selkeyttäminen -työryhmää, maahanmuuttajapoikatyön johtajaa, maahanmuuttajien yhteispalvelutoimiston johtajaa, maahanmuuttajataustaista kokemusasiantuntijaa, etnisten suhteiden neuvottelukuntaa, työelämävalmiuksien kartoittajaa maahanmuuttajille, syrjintää epäilevien neuvontapisteen johtajaa, syrjinnänvastaisesta toiminnasta vastaavaa viranomaista, syrjintäilmiöiden analysoijaa, maahanmuuttajien koulutuksen kehittäjää.. jne…

oooooo

Mainiota. Tuo oli viikon paras.

Mehän tiedämme, että epäillään Suomella olevan byrokratia, joka pysyisi hoitamaan 20- miljoonaisen kansan asiat.

Tuula Saskia

Kuinka hieno ja asiantäyteinen kirjoitus.

Näinhän se oli, ja näinhän sen pitäisi olla.

Kirjoittaja Alain tuo esiin sellaisen terveen näkemyksen, jota me , eli useimmat suomalaiset, pidämme oikeana.

Jos puhuisimme Alainin-kaltaisista henkilöistä, sana maahanmuuttaja ei olisi mitenkään ihmisten huulilla.Sitä sanaa ei edes olisi luotu.

Tämä blogi on silkkaa asiaa.

Kiitos Alain, merci mille fois!

Pentti Juhani Järvinen

Jutun ja harkinnan perusteella "maahanmuuttotaustaisen kokemusasiantuntijan" tarpeellisuuden voisi ehkä kyseellistää. Eli miten tuollaisen henkilöän pätevyyden voi oikein tarkistaa? Voiko hän osata ruotsia, ellei hänellä ole taustakokemusta Ruotsista? Riittääkö se kaikille muille?

Sakari Lehtonen

Valtio-opin emeritusprofessori Tatu Vanhasen mukaan valkoisten ÄO on asteikolla 105 pistettä ja negroidien 75 pistettä. Matala ÄO selittänee afrikkalaisten avuttomuuden integroitua länsimaiseen kulttuuriin ja siksi tarvitaan massoittain suomalaisia avustajia esim. opettamaan lukutaitoa ja käyttäytymistä Suomessa.

Valikoivalla maahanmuutolla yllämainitun kaltaiset heikkolaatuiset ja kustannuksia vaativat työperättömät maahanmuuttajat pitäisi torjua. Työperäinen maahanmuutto siten priorisoitaisiin haluttavaksi ja suositeltavaksi mikäli maahanmuuttoa ylipäätään tarvitaan.

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

S.L.> ...Valtio-opin emeritusprofessori Tatu Vanhasen mukaan valkoisten ÄO on asteikolla 105 pistettä ja negroidien 75 pistettä. ...

oooooooo

Entä jos annettaisiin negroidien laatia älykkyystesti meille valkoisille?
Minkälainen olisi tulos?

Käyttäjän JuhaVuorioOulu kuva
Juha Vuorio

"Entä jos annettaisiin negroidien laatia älykkyystesti meille valkoisille?"

"onko joku estänyt, odottelen testiä ja tuloksia mielenkiinnolla!

Martti Kovala

Jenkit yrittivät edellisellä vuosisadalla kymmeniä vuosia todistaa, että "afrot" ovat yhtä fiksuja kuin "eurooppalaiset". Käytettiin tutkimuksia eri perheissä kasvaneista lapsista, "afrikkalaisia älykkystestejä" ym. Mikään ei auttanut, ja jenkit päättivät lopettaa älykkyystestit.

Markku Toivonen

Kertomuksen ja miksei kuvienkin perusteella sinulla on ollut valmiina hyvät eväät kotoutumiselle jo 38 vuotta sitten. Elämme tänä päivänä toisenlaisessa maailmassa ja maahan muuttavat ihmiset tulevat erilaisista lähtökohdista kuin ne 7 silloin 38 vuotta sitten. Erittäin hyvä kysymys on, onko kotouttamistoiminta tehotonta resurssointiin nähden.

Alain Chiaroni

" Erittäin hyvä kysymys on, onko kotouttamistoiminta tehotonta resurssointiin nähden."

Ja parempi kysymys on, voidaanko kotouttaa ihmisiä, jotka eivät itse halua kotoutua. Ja voidaanko kotouttaa ihmisiä, jotka tulevat liian erilaisista kulttuureista.
Amerikkalaisessa vertailussa Suomi on maailman onnistunein valtio ja Somalia epäonnistunein. Voiko vetää tästä sosiologisia johtopäätöksiä?

Markku Toivonen

Sen verran voi tehdä johtopäätöksiä, että kotoutuminen ei onneksi aina edellytä perussuomalaistumista. Viittaan ennen kaikkea rasistisiin kommentteihisi tässä keskustelussa.

Alain Chiaroni Vastaus kommenttiin #27

"Sen verran voi tehdä johtopäätöksiä, että kotoutuminen ei onneksi aina edellytä perussuomalaistumista. Viittaan ennen kaikkea rasistisiin kommentteihisi tässä keskustelussa.
linkki tähän kommenttiin"

Ja minun "rasistiset kommentit" ovat?
Tosiasioiden tunnustaminen on viisauden alku.
On todella säälittävää, jos ei ole mitään argumentteja....

Markku Toivonen Vastaus kommenttiin #34

Jos et jo huomaa, olen pahoillani, en voi auttaa.

Janne Pohjala Vastaus kommenttiin #36

Markku se sitkeästi uskoo että kaikki saadaan hiljaisiksi ja ruotuun heiluttamalla rasistikorttia?

Nostalgista, 1970 -luvulla olisi heilutettu Neuvostovastaisuus -korttia.

Neuvostoliitossa omien kansalaisten neuvostovastaisiksi (antisovjetskij) luokitellut toimet olivat laissa (artikla 58) kielletty rikos ja termiä käytettiin vastavallankumouksellisten toimien synonyyminä sihen lisättiin myös käsite kansanvihollinen. Neuvostoliitossa poliittisesti toisinajattelevia syytettiin neuvostovastaisuudesta.

Neuvostovastaisuustabu merkitsi Suomessa pidättyvyyttä Neuvostoliiton olojen arvostelussa tai Neuvostoliiton olojen arvostelemista muihin tietolähteisiin vedoten.

Neuvostovastaisuudesta tuli tässä ilmapiirissä negatiivisesti latautunut käsite, jota kukaan ei halunnut ottaa harteilleen. Neuvostovastaisen leiman saaminen ei edistänyt poliittisten pyrkimysten toteuttamismahdollisuuksia. Ilmiötä alettiin paheksua Saksan liittotasavallan kristillisdemokraattisen lehdistön termein suomettumisena. Pisimmälle kehitys meni 1970-luvulla ja 1980-luvun alkupuolella.

Sitten vaan vaihdat sanan neuvostovastainen tilalle rasisti, niin siinä sinulle nykyisen pelikentän peliohjeet. Rasismin osalta olemmekin jo kiitos vihreiden (sisältä punaisia) siirtyneet soveltamaan Suomessa Neuvostovastaisuutta samalla tavalla kuin Neuvostoliitossa. Myös kiihottaminen on rangaistavaa.

Pitäisikö meidän nyt onnitella itseämme?

Martti Kovala

Niin ovat.....siis toistaiseksi
Suomi on matkalla kohti likasankoa.....

Markku Toivonen

Juma. En eilen olisi kuvitellut tänään toteavani, että useampi kuin yksi maahanmuuttaja voi pilata perussuomalaisten orastavaa myönteistä julkisuuskuvaa. Joka päivä oppii uutta.

Van Freddy

Muutin 1973, kansalaisuuden sain 1979, asevelvollisuus 81/82.

Suomen kielen opin Akku ankasta, harjoittelin alussa Savolaisten, Karjalaisten ja Kymiläisten kansa.

Saatan käyttää samassa lauseessa vierasti korostaen seitsemän eri murre.

Paikalliset ymmärtävät minua, joten kaikki hyvin.

Idiotismi levisi Suomeen EU:n liittymisen myöten.

Markku Toivonen

Okei, idiotismi tuli jostain toisesta EU-maasta. Mistä? Tänään on oppimisen luvattu päivä.

Käyttäjän JormaHrknen kuva
Jorma Härkönen

Väärin Freddy. Idiotismi levisi Suomeen vasta Soinin, Halla-ahon ja teidän heidän seuraajiensa myötä.

Van Freddy

"Idiotismi levisi Suomeen vasta Soinin, Halla-ahon ja teidän heidän seuraajiensa myötä."

Se on EU:n ansiosta, ilman EU ei olisi Soini ja Halla-aho.

Käyttäjän JormaHrknen kuva
Jorma Härkönen

Chiaroni, mikäs mamu ja muukalainen sinä muka olet? EU-kansalainen siinä kuin me muutkin punaisen passin haltijat. Kotoutumisesi lienet suorittanut ainakin kielen osalta hyvin.

Koittakapa nyt muutkin käsittää, että Suomi on EU-maa, samoin Ranska ja 25 muuta maata ja tämä on parasta, mitä tälle aiemmin sotien runtelemalle maanosalle on historian kuluessa koskaan tapahtunut.

Markku Toivonen

Jos Suomeen tulee leipä ja viinipullo kainalossa ja välittää Ranskan erehtymättömän tv:n sanomaa afrikkalaisen rodun heikkoudesta, niin miksei täältä hengenheimolaisia löytäisi?

Alain Chiaroni

"Jos Suomeen tulee leipä ja viinipullo kainalossa ja välittää Ranskan erehtymättömän tv:n sanomaa afrikkalaisen rodun heikkoudesta, niin miksei täältä hengenheimolaisia löytäisi?"

Sinulla on ilmeisesti "punavihreä" lukihäiriö. Ranskan televisiossa sanottiin, että arabi- ja afrikkalaistaustaisten oppilaiden koulumenestys on liian usein heikko ja että kiinalaiset pärjäävät loistavasti. Haluatko kiistää sen?
Haluatko kiistää myös sen, että Usain Bolt juoksee nopeammin kuin valkoiset?
Faktat ovat faktoja. Piste.

Markku Toivonen Vastaus kommenttiin #57

Konjakkihörppy voi olla hyvä ajatus. Asterixiin perehtyneet tahot kertovat, että se auttaa, jos on lapsena pudonnut taikajuomapataan. Hyvää yötä.

Janne Pohjala Vastaus kommenttiin #59

Myönsihän se Markku lopulta tappionsa. Ei tullut voittoa vaikka kuinka heilutti rasistikorttia ympäriinsä.

Tosiasioiden hävittämiseen ei kannata yrittää käyttää rasistikorttia.

Sen sijaan että kielletään erot, niitä tulisi käyttää hyväksi. Tätä ei voida tehdä jos erot kielletään ja kaikki oletetaan saman laisiksi ihmisiksi, samanlaisilla motivoivilla asioilla.

Tällainen johtaa siihen että kaikki ovat keskimäärin yhtä tyytymättömiä.

Mutta sehän on Sosiaalidemokratian mukaista. Kaikki ovat lopussa yhtä tyytymättömiä ja varattomia, koska jakajilta loppuivat muiden rahat kesken. (M. Thatcher, PM)

Alain Chiaroni

"Chiaroni, mikäs mamu ja muukalainen sinä muka olet? EU-kansalainen siinä kuin me muutkin punaisen passin haltijat. Kotoutumisesi lienet suorittanut ainakin kielen osalta hyvin.
Koittakapa nyt muutkin käsittää, että Suomi on EU-maa, samoin Ranska ja 25 muuta maata ja tämä on parasta, mitä tälle aiemmin sotien runtelemalle maanosalle on historian kuluessa koskaan tapahtunut."

Härkönen, missä olen puhunut EU:sta?
Olen samanlainen mamu ja muukalainen kuin ne 20000 suomalaista jotka asuvat Ranskassa, mukaan luettuna Ari Vatanen ym.
Tiedän että Ranska perusti EU:n...
Vuosia sitten olin EU- myönteinen...
Nyt tajuan että EU on suuri kusetus.
EU ajaa pienen eliitin etuja. Ennen euron käyttöönottoa juustopala maksoi 5 markkaa, nyt 5 euroa. Ovatko palkat kuusinkertaistuneet kymmenessä vuodessa?
Mitä mieltä olet?

Käyttäjän JormaHrknen kuva
Jorma Härkönen

Chiaroni, useimmat ranskalaiset kuten myös suomalaiset ymmärtävät EU:n merkityksen ja ovat sen kannalla. Se ehkä ottaa koville.

Kummallista kyllä, että täällä Suomessa sinusta on tullut EU-vastainen ja vieläpä persu. Taidat olla erilainen ranskalainen. Muista, että suurin osa suomalaisista on EU-myönteisiä, vaikka se ei täällä keskustelupalstoilla siltä näytäkään.

Ja vielä: tosi sääli, jos tunnet itsesi mamuksi ja muukalaiseksi. Syy on varmaan meissä junttisuomalaisissa. Suomalainen tyhmyys on ehtymätön luonnonvara.

Alain Chiaroni Vastaus kommenttiin #62

"Chiaroni, useimmat ranskalaiset kuten myös suomalaiset ymmärtävät EU:n merkityksen ja ovat sen kannalla. Se ehkä ottaa koville."

Vuonna 2005 ranskalaiset äänestivät perustuslakia vastaan, samoin tekivät hollantilaiset, irlantilaiset ja tanskalaiset.
Suomalaisetkin olisivat äänestäneet vastaan, jos he olisivat saaneet äänestää. Sama juttu euron kohdalla.

EU:sta on tullut hullujenhuone. Siihen on otettu mafian hallitsemia maita (Romania ja Bulgaria). Aivottomat päättäjät haluavat Turkin mukaan mutta kukaan ei sano mitä se maksaa ja mistä rahat otetaan.
Tunnen muita Suomessa asuvia ranskalaisia ja hekin ovat sitä mieltä, että EU on syvältä.
Kun kerran olet sitä mieltä, että useimmat suomalaiset tukevat EU:ta silloin voidaan pitää kansanäänestys tukipaketeista ja vakausmekanismista, eikö niin?

Ari Vatanen on pitkään asunut Ranskassa. Silti kun häntä haastateltiin Suomessa hän sanoi olevansa suomalainen. Miksi sitten ihmettelet, jos sanon olevani ranskalainen? Ranskalainen joka on elänyt Suomessa periaatteella "maassa maan tavalla"...

Jukka Mäkinen Vastaus kommenttiin #62

Suomalaisten EU-myönteisyys on enemmän Venäjän pelkoa.

Käyttäjän LeoLppnen kuva
Leo Löppönen Vastaus kommenttiin #62

Suurin osa suomalaisista olisi äänestänyt Euroopan Unioniin liittymistä vastaan, esim. Keskustapuolue, ellei Esko Aho olisi luvannut että markka säilyy Suomen valuuttana. Kuinkas sitten kävikään... Suomalainen tyhmyys on ehtymätön luonnonvara. Seuraavan kerran Paavo Lipponen vakuutteli ettei EU:ta kehitetä liittovaltion suuntaan...kukas sitten, puolisen vuotta muistaakseni myöhemmin, kävikään Gerhard "Isoveli" Schröderin kutsusta Saksassa ja muutamaa viikkoa myöhemmin Nizzan huippukokouksessa loihe lausumahan:"SUOMEN mielestä EU:ta pitää kehittää liittovaltion suuntaan! Helpompi oli kun pieni suomi avasi pelin suuri Saksa "neuvonantajanaan"! Kuinkas sitten kävikään...Ei tullut Lipposesta "liittovaltion" ekaa presidenttiäkään kun Ranskalaiset halusivat Rumpoyn, mutta tuli kuitenkin myöhemmin konsultti, joka menneissä pressanvaaleissa vakuutteli, ettei hän mitään lobbaamista olekaan tehnyt palkkansa eteen vaan ihan ystävyydessä varmaan vaan autellut Vladimiria (Putin) ja Gerhardia vetelemään miljardien arvoista kaasuputkea aluevesiemme läpi kavereiden bisneksiä jelpatakseen. No,ei tullu Paavosta ees Suomenkaan presidenttiä kun Uusi Suomi ja Arto Luukkanen romahduttivat Paven gallupit! No kuinkas meitä seuraavat nokkamiehet kusettavatkin, tätä johtajiensa perässä seuraavaa EU-vaalikarjaa, pässilaumaa?

Martti Kovala

Miksi Suomi sitten pitää muuttaa eurabiaksi?

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Aloitus: "Silloinen ulkomaalaistoimiston johtaja Eila Kännö myönsi oleskeluluvat ja vuonna 1978 sain Presidentti Kekkosen allekirjoittaman kansalaisuuspaperin. Samana vuonna vain 7 muuta ulkomaalaista saivat Suomen kansalaisuuden. Suomenkielen kursseja ei ollut, kotouttamistoimenpiteitä eikä -koneistoja ollut. Sen voivat vahvistaa myös Roman Schatz ja Neil Hardwick + ne harvat ulkomaalaiset, jotka muuttivat Suomeen siihen aikaan ja ovat täällä edelleen".

Vahvistan. Sain vuonna 1978 vastaavasti Suomen kansallisuuden Urkin allekirjoituksella. Hauska oli siihen liittyvä Supon miesten kotikäynti ja haastattelu. Itse olen sekarotuinen siitä syystä, että mutsini oli suomalainen.

Heips pohjoisesta.

Käyttäjän VilleKarinen kuva
Ville Karinen

Miten teidän ranskalaisten kotoutuminen onnistui esim. Pohjois-Afrikassa. Muistaakseni vaadittiin vapaussota ja melkoinen määrä verenvuodatusta ennenkuin teidät saatiin pois Algeriasta. Olen myös kuullut, että Ranskan passia ei kannata siellä päin vilautella vielä tänäkään päivänä. Ei tainnut mennä ihan putkeen se homma.

Martti Kovala

Tutustu vähän paremmin maailmanhistoriaan. Yli tuhannen vuoden ajan arabit metsästivät kristittyjä orjikseen, ja valtasivat kaikki alueet, mitkä suinkin kykenivät. Huippusaavutus oli hakea kolmannes islantilaisista orjiksi. Toinen huomattava saavutus oli napata 1700-luvun lopulla Yhdysvaltain lähettiläs. Jenkit tosin ostivat hänet pois orjamarkkinoilta, mutta opetuksen saatuaan rakensivat ensimmäisen laivastonsa.
Sen viimeinen jäännös USS Constitution sai 90-luvulla toisen satavuotisremontin.
Ranskalaiset lopettivat "oikeauskoisen" orjanmetsästyksen valtaamalla Pohjois-Afrikan.

Saija Puhjo

Nothing is as superior as white middle aged white male. Ja sama ranskaksi.

Johanna Hellman

Nyt on kyllä pakko kysyä, että MITÄH???

"Jotkut somalinuorukaiset ovat uhkailleet suomalaisia naisia, jotka uskalsivat katsoa heitä, koska HEIDÄN KULTTUURISSAAN naisten pitää katsoa maahan silloin kun mies tulee vastaan. Ja löytyy myös esimerkkejä somalinuorukaisista, jotka paheksuvat sitä, että suomalaiset naiset käyvät työssä (!?), koska heidän mielestä naisen tehtävä on synnyttää lapsia ja huolehtia kodista ja lapsista."

En henkilökohtaisesti tunne somalinuorukaisia, mutta olen heitä tavannut päiväkodin kautta useitakin ja nämä kyseiset somalimiehet ovat aina katsoneet silmiin ja iloisesti tervehtineet. Voi nyt hellanlettas, jos JOTKUT ovat näin sanoneet. Myös JOTKUT suomalaismiehet ovat sitä mieltä, että naisen paikka on hellan ja nyrkin välissä.

Taisto Pihlajamaa

Näissä mitää kulttuurieroja oo. Sopeutumiseroja kylläkin.

Afrikassa naiset ja tyttölapset korjaavat kuskussia ja syöttävät kanoja. Ja aurinko paistaa. Ei ole tarpeen valmistautua puoli vuotta kestävään 'talveen'.

On kerrottu, että esi-isämme tulivat tänne kaskeamaan peltojaan lehtoihin, joku siemenpussi ja ehkä kai vasikkapari tuohinarussa mukanaan.

Nyt olisi tarjolla tulijoille valmiiksi raivatut pellot, jonkinlaiset aikanaan ihmisille kelvannet asumuksetkin, tyhjiksi jääneissä kylissä ympäri koko tasavaltaa. Senku kuokka ja kirves ja ehkä jopa tulitikkuja avuksi käteen, ja eiku elämään ja asumaan. Ja opettelemaan, kuinka vuodenaikojen vaihtelussa esimerkiksi ruuan varastointi toimii.

Vai että hotellissa olis helpompaa!

Käyttäjän TuomasVilhelmToivonen kuva
Tuomas Toivonen

Suomi on hyvä paikka elää, ja useimmat voivat täällä oikein hyvin, vaikka mikään ei ikinä voi olla tietystikään täydellistä.

Jos jollakulla on pakkomielle päästä mollaamaan tätä kaunista maata ja sen asukkaita vain siksi, että täällä joku sentään yrittää tehdä jotain toisten auttamiseksi, niin painukoot täältä hiiteen.

Emme tarvitse ranskalaisten (etenkään) neuvoja talous-, kieli- tai maahanmuuttopolitiikassamme. Osaamme hoitaa asiamme. Olen puhunut, kiitos.

Sébastien Chiaroni

Sinä et puhu koko Suomen kansan mandaatilla, ihan vain tiedoksi. Olet tyypillinen suvaitsevaisuusfanaatikko, joka suvaitsee vain itsensä kanssa samaa mieltä olevia. Tässä maassa on toistaiseksi sananvapaus, vaikka kaltaisesi yrittävät sitä "väärinajattelijoilta" riistääkin. Jokaisella on oikeus arvostella mitä itse haluaa.

Jos olet sitä mieltä, että rehelliset, ikänsä työtä tehneet ja erityisen hyvin kotoutuneet maahanmuuttajat eivät kuulu tähän maahan, mutta verovaroilla elävät, rikoksia tekevät ja täysin kotoutumattomat kuuluvat, on arvomaailmassasi jotain todellakin pielessä. Mikset itse perusta vastaanottokeskusta vaikka omaan kotiisi tai lähde Afrikkaan, jos haluat auttaa?

Nyt minäkin olen puhunut, kiitos.

Rami Hu

Maahanmuttoa pitää olla jonkin verran nykyisessä maailmassa, on se liian itsekästä ja epäinhimillistä asua täällä siistissä pohjolassa ja katsoa vain telkkarista, kuinka sota-alueilla ihmiset kärsivät.

Anyways.. ulkomaalaisten PITÄÄ sopeutua uutteen kotimaahan paremmin kuin mitä koetaan tällä hetkellä joidenkin tyyppien kanssa (ehkäpä just Afrikkalaiset ja lähi-idästä tulleet), ja ihan omatoimeisesti heidän pitää yrittää, jolloin Suomen budjetistä ei todellakaan tarvitsisi kuluttaa NÄIN PALJON varoja ja tehdä holhoustyötä NIIN PALJON.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Aivan. On totta, että ihmiset liikkuvat nykyisin monista eri syistä: työn perässä, kriisejä pakoon jne. Ja hädässä olevia autettakoon.

"Täällä siistissä Pohjolassa" ei ole aina ollut siistiä, vaan tämä on ollut aika karu, kylmä ja niukka paikka elää, kun sitä vertaa vaikkapa Välimeren maihin. Eikä tänne siksi ole paljon ihmisiä kertynytkään.

"Siisti Pohjola" on aika kovan työn tulosta, joten moni korostaa sitä, että kukin kulttuuri yrittäisi ratkaista omat asiansa toimimalla niin, että niidenkin asuinsijoista tulisi "siisti paikka elää". Kansainvaelluksiin rohkaiseminen ei ole kestävä lähtökohta.

Siksi monipuolinen sopeutumiskyky on aivan olennainen osa tätä prosessia.

Mette Söderman

Alain kirjoitti:

"Jotkut somalinuorukaiset ovat uhkailleet suomalaisia naisia, jotka uskalsivat katsoa heitä, koska HEIDÄN KULTTUURISSAAN naisten pitää katsoa maahan silloin kun mies tulee vastaan. Ja löytyy myös esimerkkejä somalinuorukaisista, jotka paheksuvat sitä, että suomalaiset naiset käyvät työssä (!?), koska heidän mielestä naisen tehtävä on synnyttää lapsia ja huolehtia kodista ja lapsista.
Eikö se ole sinusta hälyttävä?"

Minusta se on hälyttävää, koska en ole koskaan tavannut tuolla tavoin käyttäytyvää somalinuorukaista. Ihmettelen, mistä nämä ovat moisen asenteen oppineet. Eivät ainakaan somalikulttuurista, jossa naiset ovat kuin Niskavuoresta. Tuntemani somalinaiset ovat olleet kovin halukkaita menemään työhön (eräs on farmaseuttina; hän ehti opiskella alan Somaliassa, muktta tarvitsi täydentävää koulutusta Suomessa). Toinen teki harjoittelujakson vanhusosastolla ja piti hyvin paljon. Kunhan lapset varttuvat, hän haluaa alalle uudelleen. Kolmas opetteli käyttämään ompelukonetta, halusi ostaa sellaisen ja perustaa ompelimon Mogadishuun, mutta eräiden elämänkäänteiden jälkeen paistaa nyt hampurilaisia Teksasissa.

Olen tervehtinyt lukuisia somalimiehiä ja katsonut silmiin, ollut kutsuvieraana somalihäissä ja muissa juhlissa; olen jopa istunut terassilla lipittämässä olutta, kun tuttu somalimies pysähtyi hilpeästi juttelemaan.

Eräs somalituttuni sai vuosien odottelun jälkeen aviomiehensä Suomeen. Sitten valkeni, että mies oli odotellessaan mennyt toisiin naimisiin Egypissä. Mies passitettiin pyörryttävällä nopeudella takaisiin Egyptiin ja nainen nai Suomessa asuvan somalimiehen (todella mukava mies, kävi meillä kylässä; pääasiallisin kulttuuriero oli se, että hän kätteli minua vasta, kun minäkin olin avioitunut.

Muuen Tatu Vanhasta kyllä mainittiin rasistiksi silloin, kun hän julkaisi sen kirjansa. Pääasiassa häntä ja Lynniä (se Suomessa aina unohdettu toinen tutkija) on aiheellisesti arvosteltu erittäin huterasta tilastotyöskentelystä. Aineisto oli suorastaan luokattoman kehnoa

http://racialreality.blogspot.fi/2011/08/devastati...

Muissa arvosteluissa on todettu, että Lynn ja Vanhanen muun muassa laskivat yhteen ja jakoivat kahdella kahden Väli-Amerikan maan tulokset ja panivat keskiarvon edustamaan väliin jäävää maata; pudottivat keinotekoisesti Kiinan kaupunkikouluista mitatun ÄOn 10 pisteellä vastaamaan oloja Kiinan maaseudulla ja sijoittivat lopputuloksen Kiinan ÄOksi ja ottivat Uuden Guinean tulokseksi 1900-luvun alussa erällä lähetysasemalla hyvin pienelle joukolle tehdyn testin.

Tulokset Euroopasta Lynn-Vanhanen-tyyliin ja johtopäätökset:

http://www.theamericanconservative.com/articles/ra...

Toimituksen poiminnat